Senin, 10 Maret 2014

Makan Cicak Lipas Sebab Harga Gula Naik


KUALA LUMPUR – Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) memberi reaksi melampau berhubung keputusan kerajaan memansuhkan subsidi gula sebanyak 34 sen sekilogram baru-baru ini apabila mendakwa keputusan kurang popular itu akan menyebabkan rakyat negara ini menderita kelaparan.

Ketua Penerangannya, Dr. Riduan Mohd. Nor mendakwa, pemansuhan subsidi tersebut akan menyebabkan ada rakyat negara ini terpaksa memakan serangga seperti cicak, lipas, semut dan serangga untuk menghilangkan kelaparan dan terus hidup.

“Kesan kenaikan harga gula adalah kenaikan pada harga barangan terutama pada makanan dan minuman. Kesan secara langsung adalah kenaikan kos sara hidup ekoran kenaikan harga makanan dan minuman.
“Rakyat akan lebih menderita malah mungkin ada yang memakan cicak, lipas, semut dan serangga bagi menampung kehidupan mereka,” dakwanya melalui satu kenyataan media hari ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam pembentangan Bajet 2014 baru-baru ini mengumumkan langkah kerajaan memansuhkan subsidi gula.

Pemansuhan subsidi gula sebanyak 34 sen itu dilihat ramai pihak sebagai langkah tepat oleh kerajaan bagi mengalakkan gaya hidup sihat dalam kalangan masyarakat.

Langkah itu juga diyakini boleh mengubah persepsi serta tabiat masyarakat terhadap keperluan bahan tersebut dalam pemakanan seharian sekali gus mengurangkan risiko penyakit kencing manis.

Riduan bagaimanapun mendakwa, tiada kajian menunjukkan menaikkan harga gula berikutan pemansuhan subsidi bahan itu secara automatik boleh mengurangkan penyakit diabetes dalam kalangan rakyat.

Justeru, beliau menolak alasan kerajaan tersebut dan menggesa kerajaan mengambil langkah tegas untuk mengatasi masalah ketirisan dan pembaziran dalam perbelanjaan jabatan dan agensi untuk menjamin ekonomi negara.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar